Det væsentlige problem er manglen på viden

Bragt i Jyllandsposten 20. august 2010

Rigsrevisionen har sat fokus på den digitale tinglysning, men de har ikke fået fat i det mest væsentlige. Der er en række problemer som går igen i offentlige IT-projekter. Både i projekter som jeg personligt har kendskab til, og i dem jeg har fulgt i medierne. 

Lederne af offentlige projekter sikrer sig ikke, at projektet har en pålidelig og tilstrækkelig viden om kravene det skal opfylde. De kan arbejde i blinde og ikke en gang være klar over det. Det er det mest alvorlige problem. 

Lederne kan undervurdere, hvor meget viden projektet rent faktisk behøver. Det kan også spille ind, at jo mindre de kender til brugernes ønsker, jo større frihed har de til at  træffe politiske afgørelser. For eksempel at ville bruge den digitale tinglysning til at skaffe flere brugere til den digitale signatur, uden at få undersøgt hvor mange der rent faktisk ville anskaffe en digital signatur for at få tinglyst et enkelt skøde eller lån. 

En hurtig rundspørge havde gjort det muligt at afværge mange af problemerne med den digitale tinglysning. 

Et vellykket IT-projekt skal fungere både teknisk og juridisk. Alligevel er der nok en tendens til at juraen overskygger det tekniske, så det bliver sværere at sikre, at projektet når de nødvendige mål. Nok fordi ledelsen ofte har en økonomisk eller juridisk baggrund, mens deres viden om teknik og projektledelse er begrænset. 

Ledelsen reagerer ofte alt for langsomt. Det havde sparet huskøbere og -sælgere for mange penge, hvis ledelsen af den digitale tinglysning hurtigt havde skaffet mere hjælp til den manuelle sagsbehandling, eller i det mindste opfordret huskøbere og sælgere til at bruge den digitale signatur, hvis de ville undgå forsinkelser. 

Andre offentlige projekter lader til at have de samme problemer. De er nok ret almindelige. I forhold til andre offentlige projekter skal der imidlertid mindre til før et offentligt IT-projekt går galt, det kan gå langt hurtigere når det går galt, og konsekvenserne er mere synlige end for eksempel ved metrobyggeriet, i hospitalsvæsnet, ved kommunalreformen eller politireformen.

Efterskrift 28. juni 2022:

Siden jeg skrev det her, har vi haft Sundhedsplatformen. Her oplevede jeg selv på et hospital, hvordan en læge måtte diktere oplysninger i telefonen og en anden sendte en e-mail, da afdelingerne ikke kunne dele oplysninger om en patient i systemet.