Som at bygge legehus sammen med sm??b??rn

Udl??ndingestyrelsen, Fremmedpolitiet - k??rt barn f??r mange navne

Da jeg m??tte tr??ste en sagsbehandler

Udl??ndingestyrelsen fungerer ikke som andre forvaltninger

En mislykket indf??relse af ny teknik

Se ogs??: Noget om undervisningen af indvandrere

Nogle mener at Styrelsen hurtigst muligt vil lukke flest mulige ind i Danmark, is??r kriminelle og mulige bistandsmodtagere med tre b??rn og ti koner.

Andre mener at Styrelsen er domineret af medlemmer af Dansk Folkeparti som tilbringer frokostpausen med at marchere rundt i str??kmarch i g??rden.

Jeg har et tredje indtryk.

De ansatte er h??rdt pressede og der er desv??rre nogle rodehoveder imellem. Inklusiv en af studentermedhj??lperne i det kontor der blandt andet tager sig af Syd??stasien. Han var sikker p??, at Manila l?? i Thailand (Manila er hovedstaden p?? Philippinerne). Det giver forvirring n??r visumregler afh??nger af landet, mens ambassaden har navn efter byen den ligger i.

Efterskrift 2011, 12 ??r efter det oprindelige indl??g. I forhold til i dag, virker det her som som de gode gamle dage. Problemerne var ret banale og almindelige, sagsbehandlerne savnede tid, men de havde trods alt frihed til at lave en korrekt og h??derlig sagsbehandling.

Da jeg m??tte tr??ste en sagsbehandler

Fra min bog: "Jeg er ingen rose"

Min kone og jeg ville godt v??re sammen i Danmark, mens vi ventede p?? hendes opholdstilladelse, s?? vi s??gte ogs?? om et s??kaldt bes??gs- eller turistvisum.

Jeg spurgte i juni (97) og fik at vide, at s??dan et visum kunne laves p?? fire uger. Da jeg ringede igen i august, var ventetiden imidlertid vokset til otte uger. Styrelsen var blevet overrasket over at dem der behandlede visa skulle holde sommerferie om sommeren, og fordi der var kommet flere ans??gninger om visa op til sommerferien.

Det var ikke rart.

Heldigvis havde jeg adgang til lokalnumrene i Udl??ndingestyrelsen. Jeg kunne ringe uden at skulle vente en halv time p?? omstillingen.

Jeg ringede igen, og fik en dame i r??ret.

Jeg forklarede mit problem og l??d ??benbart som et venligt menneske. M??ske det f??rste hun talte med den dag.

"Hvad skal jeg g??re. Hver gang skal vi rende rundt og lede i alle sagsbehandlernes dynger efter papirerne. Og finde sagsbehandleren og sp??rge hvorn??r de bliver behandlet."

"Ja, jah.." Jeg pr??vede at lyde deltagende.

"Vi skal jo v??re venlige og svare, men jo flere der ringer, jo mindre tid har vi til at behandle sagerne, og s?? bliver vi mere forsinkede og s?? er der endnu flere der ringer."

Hun l??d som om hun var lige ved at gr??de. Jeg m??tte sige et eller andet.

"Hvorfor har I ikke sagerne p?? edb?"

"Tal ikke om det, vi skal have nyt edb-system her i efter??ret, men vi har ikke tid til b??de at skulle s??tte os ind i det og til at behandle sagerne, s?? jeg ved ikke hvordan det skal g??."

Vi talte lidt videre, hun l??d ikke l??ngere som om hun var ved at gr??de, og hun fandt ans??gningen om min kones visum.

Udl??ndingestyrelsen fungerer ikke som andre forvaltninger

Indl??g p?? Politikens netv??rk, 20. oktober 1999

En sag I Udl??ndingestyrelsen er ligesom at bygge legehus sammen med sm??b??rn.
Hvis du ikke er v??gen, ender det I forvirring.

Det var i hvert fald mit indtryk, da min kone skulle til Danmark. Med en gyldig vielsesattest troede vi, at det var ren rutine og et par ugers ventetid at f?? ordnet papirerne til vores samliv.

Men nej. Udl??ndingestyrelsen er ikke lige som andre offentlige institutioner.
Udl??ndingestyrelsen har ikke et stykke papir som klart beskriver reglerne og den dokumentation de kr??ver (en vielsesattest er ikke nok). De forskellige sagsbehandlere giver forskellige svar, og tilsyneladende har hver sagsbehandler sin egen variation af reglerne.

Det er ikke godt, n??r de behandler tusindvis af sager, som alle har dybt alvorlige menneskelige konsekvenser.

Udl??ndingestyrelsen spilder tusinder af timer p?? at rette fejl og forklare sig. Den tid kunne bruges bedre.

Det er h??rdt for ans??gerne. Det er ogs?? h??rdt for Danmarks anseelse, n??r velhavende og indflydelsesrige udl??ndinge ikke kan f?? deres visum til den lovede tid, og det er h??rdt for personalet p?? ambassader, som skal tage skraldet n??r Udl??ndingestyrelsen giver b??de dem og ans??gere forkerte oplysninger.

Endelig er det h??rdt for personalet I Udl??ndingestyrelsen. Selv om jeg ringede som ans??ger, var der flere jeg n??rmest m??tte tr??ste og som betroede sig til mig. Derfor ved jeg, at de er n??sten liges?? meget I vildrede som ans??gerne.

En mislykket indf??relse af ny teknik

Indl??g p?? Politikens debatsider, 29. oktober 1999

Udl??ndingestyrelsens problemer skyldes i h??j grad d??rlig organisation og stressede sagsbehandlere. Det viser erfaringen fra min egen sag og flere indl??g p?? Politikens Netv??rk. Endelig viser de seneste indl??g fra Udl??ndingestyrelsen, at lederne ikke kender alle forhold i deres egne omr??der.

Underdirekt??r Andreas Monberg fortalte i sit indl??g den 19. oktober, at forsinkelserne p?? visumans??gninger skyldtes for lille kapacitet og mangel p?? tid til opl??ring i det nye edb-system, som blev indf??rt juni 98.

Dagen efter kunne jeg fort??lle, at sagsbehandlerne i Udl??ndingestyrelsen allerede i august 97 var ved at v??re desperate, fordi der ikke var tid til b??de sagsbehandling og opl??ring i det nye edb-system. Ledelsen havde alts?? 10 m??neder til at forebygge problemerne, f??r det nye system blev indf??rt i Juni 98.

Andreas Monberg m?? have tillid til mine oplysninger.

Da han den 23. skriver et nyt svar i Politiken, skyldes problemerne ikke l??ngere indf??relsen af edb, men derimod at der i forsommeren 99 kom et stort antal ans??gninger fra turister og andre.

Det burde ledelsen ogs?? have forudset. Sagsbehandlere i Udl??ndingestyrelsen har fortalt mig, at man allerede i 97 blev overrasket over, at der kom et st??rre antal ans??gninger om visum op til sommerferien. Ledelsen havde alts?? to ??r til at forberede sig, f??r de igen blev overrasket i 99.

Andreas Monberg skriver den 23., b??de at de lange ventetider skyldes problemer i sommeren 99 og at ventetiden er faldet i l??bet af 99. Det virker underligt, m??ske kender Andreas Monberg ikke den aktuelle ventetid. Selv om Udl??ndingestyrelsens statistikker er meget detaljerede, indeholder de ingen tal for ventetiden p?? visum eller opholdstilladelser.

Andreas Monberg forklarer den lange sagsbehandling med at ans??gningerne f??rst skal samles og sendes med papirpost til K??benhavn. Det er en nyhed. Udl??ndingestyrelsen har hidtil overrasket ans??gere ved at regne den lovede ventetid fra de modtog og registrerede en ans??gning, ikke fra den blev indleveret p?? en ambassade.

I ??vrigt kunne ans??gningerne sendes elektronisk til K??benhavn eller skemaerne kunne l??gges direkte ud p?? Internettet. N??r skattev??snet kan modtage selvangivelser elektronisk, s?? kan Udl??ndingestyrelsen ogs?? modtage ans??gninger om visum.

Andreas Monberg mener ??benbart, at et stort antal sager ogs?? betyder en effektiv sagsbehandling. Han burde sammenligne styrelsens ventetider med den reelle arbejdstid i hver sag. Den kan beregnes ud fra offentlige kilder.

Styrelsen har i gennemsnit 20 minutters reel arbejdstid til en ans??gning om visum, hvor den gennemsnitlige ventetid er mindst 2 uger.

Forholdet for opholdstilladelser er lige s?? sk??vt. Hvis man holder asylans??gninger udenfor, er der kun 2 timers reel arbejdstid til hver ans??gning. Samtidig er ventetiden p?? en afg??relse 3-5 m??neder. Sagen ligger alts?? 1-2000 timer mellem hver times arbejde p?? den.

I ??vrigt skal ambassaden sikre sig, at alle papirerne er i orden, f??r de sender dem videre. Selv om Udl??ndingestyrelsen skal indhente bortl??bne oplysninger eller foretage andre bureaukratiske overspringshandlinger, s?? er deres sagsbehandling n??sten imponerende langsom.