Rekvisitter

Denne artikel blev bragt i Weekendavisen den 18. februar 2005. Den er baseret på en videnskabelig artikel som jeg præsenterede på Human-computer Interaction with mobile devices at IHM-HCI2001 in Lille. Adobe Acrobat version for download.

 

Fred Astaire danser rundt med sin høje hat, og detektiven har en pistol i hånden når han langsomt går ind i det tomme hus. Det er tydeligt at se hvad de foretager sig, og samtidig opfordrer rekvisitterne til at de opfører sig på en bestemt måde. På samme måde bruger de fleste af os rekvisitter i det offentlige rum. Vi bruger mobiltelefoner, kameraer og andet elektronisk udstyr. Vi køber dem blandt andet for at gøre et godt indtryk, men vi er ikke bevidste om hvilket kropssprog og hvilken opførsel de indbyder til.

De fleste kameraer er varme. De skaber kontakt og opfordrer til at udtrykke sig selv. Det er specielt tydeligt når man tager et kamera frem ved en fest. Nogle poserer, andre skynder sig at sætte sig på skødet af en anden eller løfter et glas som om de vil skåle. Når man skal tage billedet, går man selv uvilkårligt ned i knæ. Man spiller med og spiller fotograf overfor dem der bliver fotograferet.

At et kamera er varmt betyder dog ikke, at det altid er lige behageligt. En lang sort telelinse som bliver skubbet lige op i synet skaber kontakt, men det er en kontakt som ligner et overgreb.

Modsætningen til det varme kamera er en walkman eller en discman. De er kolde og indbyder til at andre holder sig væk. Jeg hørte en gang om en mand som tog sin walkman frem og tog hovedtelefonerne på midt i et møde. Han brugte sin walkman som rekvisit og markerede at han ikke hørte efter ­ og at han ikke havde lyst til at høre efter.

Mobiltelefoner og computere kan være både varme og kolde. De kan ikke skabe kontakt til personer som er nogle meter væk, men de kan skabe en næsten intim nærhed mellem to mennesker som allerede er tæt på hinanden når de begge skal se på skærmen eller høre hvad der bliver sagt i telefonen. Det kan være dejligt, men det er igen en kontakt som kan ligne et overgreb når den er uønsket.

Det mest interesante er dog digitale kameraer og de nye telefoner med indbygget kamera. Her er det muligt at skabe en kontakt på afstand når man tager billedet, og derefter komme tæt på og nå den næsten intime nærhed når man viser billedet til den person som poserer på det. Hvis der er gensidig tiltrækning, er billedet en rekvisit som opfordrer til at man kommer tæt på hinanden, selv om det ikke i sig selv er nok til at skabe tiltrækningen.

Et attraktivt kropssprog er smidigt, ubesværet og livligt, og det virker ofte målrettet. Modsætningen er et kropssprog som er stivt, tøvende og usikkert. Meget mobilt udstyr indbyder til sådan et kropssprog, og til at man ser alt andet end tiltrækkende ud. Mange af dem der bruger en mobiltelefon på gaden går rundt med hovedet i en skrå vinkel som om de har tandpine, mens de flytter den æg-formede telefon op og ned ad kinden fordi den er for lille til at nå fra munden til øret.

I lufthavnen har jeg flere gange set forretningsfolk. Med et pænt jakkesæt under den stilrene overfrakke, med en dyr lædermappe og alle de andre ydre tegn på succes. Ofte prøver de at få et lillebitte stik sat på plads i deres mobiltelefon. De sidder og piller mens de demonstrerer for dem selv og andre, at de er alt for klodsede til at håndtere den moderne teknik.

Ved flere møder har jeg oplevet hvordan brugere af Palmpilots og andre lommecomputere har valgt at underkaste sig det uundgåelige. Mens de andre deltagere siger farvel til hinanden, sætter de sig med deres små pen-baserede anordninger og bevæger overkroppen og hænderne som høns der pikker i jorden, mens de indtaster den næste mødedato. Palmpilots og andre lommecomputere er endnu mere kolde end walkmans og discmans. De indbyder til at man lukker alt andet ude og lader være med at tænke på hvad andre synes.

Trods underholdningsværdien er det her et sammendrag af en artikel som jeg har fået offentliggjort i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift. Baggrunden er nemlig alvorlig nok. Vi bruger flere penge end nogensinde før på mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr, og samtidig bliver meget elektronisk udstyr kun brugt i kort tid og derefter lagt væk. Derfor er det nødvendigt at tænke over hvordan udstyret skal udformes så det ikke blot er tiltrækkende i forretningen, men så det også giver en bedre oplevelse for os selv og andre når vi bruger det.