Lektor p?? linjen

Naturvidenskabsfestivalen foregik i 2006 fra den 25. til den 29. oktober. Her er min beretning om de tre foredrag jeg holdt p?? skoler i den uge. (bragt i Universitetsavisen den 12. oktober 2006)

Til daglig er jeg lektor p?? Datalogisk Institut, K??benhavns Universitet. nu er det naturvidenskabsfestival og tre folkeskoler har bedt mig l??gge vejen forbi for at fort??lle de st??rste klasser lidt om vores forskning. Hvordan skal jeg v??kke de unges opm??rksomhed? Dansk Naturvidenskabsformidling der st??r bag festivalen, har produceret en T-shirt med logo som f??r et Nettoskilt til at ligne pastelfarver, og nogle af mine mere modebevidste kolleger p?? instituttet synes jeg skal finde noget mere stilfuldt. Til geng??ld er min datter vildt begejstret da jeg pr??ver tr??jen, og s?? er det afgjort.

F??rste foredrag er p?? en skole i Holb??k for alle syvendeklasserne. Jeg skal fort??lle dem hvordan man bruger mobiltelefoner, computere og internet p?? Filippinerne, og om hvordan kulturen p??virker vores holdning til teknik. Da jeg er lidt henne i foredraget, er der en dreng p?? forreste r??kke som r??kker fingeren i vejret og sp??rger om jeg ikke kan sige mere om computere. At d??mme efter sp??rgsm??lene vil de fleste ellers hellere h??re om kulturforskelle og hvordan det er at g?? i skole p?? Filippinerne. Da jeg skal svare p?? et sp??rgsm??l, kommer jeg til at sige at man p?? Filippinerne selv skal betale for notesb??ger og alle skolesager, og at man ikke kan komme i skole hvis man ikke har nogen penge. Det g??r indtryk. Jeg fort??ller om forskellene mellem traditionelle og udviklede kulturer og om hvordan kulturen hele tiden forandrer sig n??r vi tager mobiltelefon, internet og andre ting til os og forhandler om hvordan kulturen skal v??re. Jeg runder selvf??lgelig af med en reklame for instituttet og det vi laver.

Bagefter drikker jeg kaffe med l??rerne, og de fort??ller at min snak om kulturforskelle har ramt et varmt omr??de. Ramadanen er startet. Piger som ellers lader h??ret flagre, m??der op med t??rkl??der viklet om hovedet, og l??rerne har diskussioner med piger som vil fritages for gymnastik fordi de er tr??tte n??r de hverken spiser eller drikker fra solopgang til solnedgang. Jeg f??r ogs?? at vide at eleverne i syvende klasse er helt vilde med fysik og teknik, og jeg spekulerer p?? hvad man g??r ved dem siden den interesse ofte er fordampet n??r de forlader gymnasiet. Midt i det hele kommer den dreng som ville h??re mere om computere. Han fort??ller at Microsoft har lavet et program s?? man kan lave sine egne computerspil. Jeg forklarer at vores institut har lavet programmer der betyder at hvis man skyder en mand i et spil, falder han forskelligt alt efter om man rammer ham i hovedet eller i maven. Det er anvendelsespr??get forskning, og drengen er ret imponeret.

Mobil p?? fem kilo

N??ste foredrag er p?? en skole langt ude p?? Vestsj??lland. Den har emneuge om natur og teknik i anledning af festivalen, og de har inviteret forskellige foredragsholdere. Det er s?? langt ude p?? landet at man ikke er vant til ubudne g??ster. I min s??gen efter kontoret st??r jeg i hvert fald pludselig alene i et ul??st mediatek med en hel stribe computere. Alle elever er samlet i et stort lokale med gule plastikstole som st??r fint til min tr??je.

Jeg skal snakke om hvilke roller vi spiller overfor vores omgivelser n??r vi bruger mobiltelefoner, kameraer eller andet elektronisk udstyr, og jeg har holdt foredraget s?? mange gange at jeg efterh??nden har samlet en stribe vittigheder som fungerer. Ellers er det n??sten pr??cis samme foredrag som da jeg i sin tid pr??senterede mine iagttagelser p?? en konference, og indholdet passer lige s?? godt til elever i syvende klasse som til forskere i mobilt udstyr. Den eneste forskel er at eleverne er hurtigere til at reagere n??r der er noget de er uenige i. Jeg n??vner at mobiltelefoner for tyve ??r side vejede fire- fem kilo, og en dreng ryger i vejret og indvender at man s?? ikke kunne have dem i lommen.

Vi har en god diskussion om hvordan man holder en mobiltelefon n??r man snakker i den, og hvorfor nogle af pigerne har firs eller hundrede navne og numre gemt i deres telefoner. Den ene l??rer underviser i dansk. Hun fort??ller at hun g??r en del ud af elektroniske medier, SMS og internet. S?? passer mit emne fint, og det bliver ikke d??rligere af at de ogs?? kan diskutere hvorfor pigerne ikke m?? sidde med mobiltelefonen i lommen i timerne og sende SMS.

Gangster som rollemodel

Om den n??ste skole jeg skal bes??ge, fortalte arrang??ren i telefonen at der ville v??re flere l??rere til stede for at holde orden. Det er et jo et godt tegn. Jeg beslutter at optr??de i mine kamuflagebukser sammen med festivaltr??jen. M??ske det giver lidt respekt.

Lidt senere st??r jeg i et lokale der er fyldt med piger i stramt t??j og drenge med sort h??r som pr??ver at v??re seje selv om de endnu ikke har l??rt det. Jeg skal igen fort??lle om rollespil med mobiltelefoner, og jeg v??lger den praktiske indgangsvinkel. ??Jeg vil fort??lle hvordan I kan score med mobiltelefoner og kameraer, eller i det mindste undg?? at se ud som idioter n??r I bruger dem.??

Nogle af drengene sidder stille og lytter, andre sm??snakker lidt med hinanden. En af l??rerne s??tter sig mellem to drenge som ikke kan holde mund, og hun l??gger en arm om skulderen p?? hver af dem. Vi diskuterer ??resnegle med og uden ledning, og l??reren ser lidt forundret ud da den ene elev n??vner Bluetooth. Eleven tager sig tid til at forklare hende hvad det er for noget. Jeg fort??ller om mobiltelefoner og kropssprog, og en af drengene bryder ind. ??Jeg taler altid i telefon som en gangster.?? Jeg sp??rger hvordan en gangster taler i telefon. Drengen bliver genert, men til sidst viser han hvordan han taler i telefon med en albue ud til siden s?? han har frie bev??gelser. Jeg siger at det er fint at han har fattet det med at se afslappet ud n??r man taler i telefon. Han griner til mig.

Jeg t??nker p?? ny at det er synd at det mest er de bl??de emner som fanger. Vi har brug for nogle flere tekniske foredrag til syvende og ottende klassetrin.

(Hvis du har nydt ovenst??ende, s?? tak ogs?? Universitetsavisens redaktion for deres forslag til redigering. Min f??rste version var b??de l??ngere og tungere)