Har lærerne overskud til omstilling?

De aktuelle forhandlinger om en arbejdstidsaftale for lærerne er langt fra den virkelighed, hvor undervisningen foregår. Bragt i Jyllandsposten 2. marts 2013.

Jeg arbejder selv på en produktionsskole, hvor rammerne på nogle måder ligner dem, vi kan forvente i fremtidens folkeskole. Samtidig har jeg kolleger i andre dele af undervisningssystemet og har hørt, hvad der sker, når det slipper rammerne.

KL lægger op til, at der ikke engang skal være en vejledende aftale om fordeling af tiden mellem forskellige former for undervisning og forberedelse. Det vil med sikkerhed føre til, at de enkelte ledere og de enkelte skoler skal bruge meget tid på at diskutere fordelingen af arbejdet og den tid, der er til rådighed.

Det er ikke så ligetil hverken at organisere eller overskue. Derfor er jeg glad for at arbejde et sted, hvor der er en aftale, der sætter rammen for arbejdet. Jeg arbejder et sted, hvor vi er sammen med eleverne stort set hele tiden og kun har minimal tid til forberedelse, og så bliver tempoet lavere og undervisningen løsere.

Det er et mindre problem, når vores opgave er at lave praktisk orienteret undervisning, hvor eleverne bruger tid på produktion, men det er et alvorligt problem, når elever i folkeskolen skal lære et bogligt pensum.

Kaotisk planlægning

KL fremhæver samtaler med eleverne og andre undervisningsformer end den traditionelle klasseundervisning. De kræver en anden forberedelse end klasseundervisning og nogle gange mere forberedelse, hvis du som lærer ikke har et stort fagligt overskud.

Jeg skal være klar til at håndtere, hvad der kommer op og ikke bare kunne undervise i det, jeg har planlagt.

Der er en reel risiko for at en omlægning til andre undervisningsformer fører til en sænkning af niveauet, og til at eleverne oplever dårlige arbejdsvaner, for eksempel når lærerne er tvunget til at kigge på næste lektion eller løse andre opgaver, mens de formelt underviser. Fleksibiliteten og uforudsete aktiviteter giver en mere kaotisk planlægning, så lærerne ind imellem ikke vil have andet valg.

YouTube og Facebook

Endelig er der brugen af it og nye medier. Jeg arbejder et sted, hvor vi er på forkant og kan se, at det er nu, udfordringerne for alvor begynder for folkeskolen. Det er ikke længere et spørgsmål om at lære alle unge at bruge en computer – YouTube, Facebook og andre digitale medier er ved at revolutionere deres tænkning, så det bliver et stigende problem at køre traditionel undervisning.

Hvis lærerne ikke har overskud til at klare en omstilling, vil langt flere unge give op over for uddannelsessystemet.

von der neuen herbst / winter - kollektion 2012 buttero präsentieren wir die hoch oben tanino sneaker.es kommt zur neuen saison in leder und velours - optionen.NIKE AIR ZOOM VOMERO 12auf diese schuhe sehen sie die handwerkliche qualität und all die schönen details, komm mit.NIKE FLYKNIT RACER HERRENwährend die beiden alle leder - versionen sehen fantastisch aus, aber die wildleder hohem sneaker mit pflanzlichen gegerbtes leder der gap ist unser favorit.NIKE ZOOM WINFLO 4alle drei turnschuhe sind jetzt in aktien tres bien.Adidas Yeezy Boost 350 V2levi & # 8217;Nike Air Zoom Elite 9 s auch weiterhin fr die eröffnung seines jngsten flagship - store in paris ber die berhmten champs - elys es.nachdem arbeitete fr die eröffnung mit pedro winter ed banger records und james murphy, sie haben jetzt gemeinsam mit graffiti - knstler shepard fairey zu produzieren und andre eine limited edition trucker jeans und jacken.Basketball Shoesähnlich wie die jacken, die wir gesehen haben,Adidas NMD bereits im vergangenen jahr fr die & # 8216;Nike Air Jordan kunst auf der straße und # 8217;NIKE LUNAREPIC LOW FLYKNIT 2 ausstellung im moca in los angeles, die klassische jeans und jacken von levi & # 8217; s custom stickereien auf den rcken.zum preis von 190 euro (235 dollar) die akten veröffentlichen am 14.Adidas Yeezy 350 Boos juni, die ausschließlich den neuen levi & # 8217; s paris laden.