Elever laver projekter af imponerende h??j kvalitet

Mine f??rste erfaringer fra et teknisk gymnasium. Bragt i Jyllandsposten 8. oktober 2013.

Jeg begyndte i august som underviser p?? et gymnasium. For nogle dage siden havde vi en messe, hvor 70 elever pr??senterede deres projekter. Hver gruppe havde identificeret et problem, som havde at g??re med kost og bev??gelse og derefter udviklet et produkt, som kunne g??re noget ved det, og pr??senterede resultatet for l??rere og andre elever.

Eleverne havde styret deres egne projekter og i ??vrigt f??et gode r??d og undervisning, n??r der var et emne, som de havde brug for at l??re mere om. En ??velse i produktudvikling og i at tage ansvaret for deres eget arbejde. De gennemf??rte alle deres projekter til tiden, og mange var af imponerende god kvalitet. De bedste var p?? seks uger n??et fra et l??st opl??g til noget, der lignede en prototype til et kommercielt produkt.

En ordentlig rystetur

Det er godt klaret, i betragtning af at eleverne var begyndt i gymnasiet seks uger tidligere. P?? tredje ??r laver de bedste elever projekter, som er klar til at komme i produktion. Samtidig med at de best??r en studentereksamen med hue, fester og det hele.

Det lyder som en eliteuddannelse, der kun optager specielt udvalgte elever, men er det ikke.

Jeg underviser p?? et teknisk gymnasium i Holb??k en times togrejse fra de kreative milj??er i K??benhavn ??? og eleverne bliver optaget p?? samme vilk??r som p?? andre gymnasier.

Derfor er det sp??ndende at se hvad vi kan l??re, n??r der er tale om, at ungdomsuddannelserne skal have en ordentlig rystetur. Her er noget, som fungerer. Faktisk lader det til, at det sociale eksperiment med at sende n??sten tre af fire unge p?? en gymnasial uddannelse, kan lykkes.

??get motivation

C.P. Snow skrev allerede i 1950'erne om skellet mellem de to kulturer, den humanistiske og samfundsvidenskabelige ??? som fylder meget i gymnasiet i dag ??? og den praktiske og tekniske, som er en del af mange menneskers virkelighed.

Eleverne p?? HTX oplever, at de kan bruge deres viden til selv at v??re aktive og skabe noget, i stedet for blot at l??re noget for at kunne g?? videre og l??re endnu mere, og s?? m??ske en dag bruge deres viden.

Det ??ger motivationen og giver en bedre og langt mere aktiv forst??else, n??r eleverne skal pr??ve deres viden af og se, hvordan den fungerer i den virkelige verden.

Praktiske f??rdigheder afpr??ves

Jeg har set, at det er et godt grundlag for at starte p?? en universitetsuddannelse.

Du oplever f??rst gr??nserne for din viden, n??r du pr??ver at bruge den. Det giver mening at kombinere et gymnasium og nogle praktiske f??rdigheder ??? og sikrer, at gymnasiet ikke er spildt, hvis en elev bagefter v??lger at tage en faglig uddannelse.

En elektriker eller pc-supporter har i dag gavn af at kende den teoretiske baggrund, n??r han skal holde sin viden ved lige, og en t??mrer har brug for at kende til design og projektledelse, n??r han skal diskutere en ombygning, eller hvordan et nyt k??kken skal indrettes, foruden at han d??rligt kan undv??re viden om fysik, n??r han skal forst?? standarderne for energibesparelser og isolering.