Det v??sentlige problem er manglen p?? viden

Bragt i Jyllandsposten 20. august 2010

Rigsrevisionen har sat fokus p?? den digitale tinglysning, men de har ikke f??et fat i det mest v??sentlige. Der er en r??kke problemer som g??r igen i offentlige IT-projekter. B??de i projekter som jeg personligt har kendskab til, og i dem jeg har fulgt i medierne.

Lederne af offentlige projekter sikrer sig ikke, at projektet har en p??lidelig og tilstr??kkelig viden om kravene det skal opfylde. De kan arbejde i blinde og ikke en gang v??re klar over det. Det er det mest alvorlige problem.

Lederne kan undervurdere, hvor meget viden projektet rent faktisk beh??ver. Det kan ogs?? spille ind, at jo mindre de kender til brugernes ??nsker, jo st??rre frihed har de til at  tr??ffe politiske afg??relser. For eksempel at ville bruge den digitale tinglysning til at skaffe flere brugere til den digitale signatur, uden at f?? unders??gt hvor mange der rent faktisk ville anskaffe en digital signatur for at f?? tinglyst et enkelt sk??de eller l??n.

En hurtig rundsp??rge havde gjort det muligt at afv??rge mange af problemerne med den digitale tinglysning.

Et vellykket IT-projekt skal fungere b??de teknisk og juridisk. Alligevel er der nok en tendens til at juraen overskygger det tekniske, s?? det bliver sv??rere at sikre, at projektet n??r de n??dvendige m??l. Nok fordi ledelsen ofte har en ??konomisk eller juridisk baggrund, mens deres viden om teknik og projektledelse er begr??nset.

Ledelsen reagerer ofte alt for langsomt. Det havde sparet husk??bere og -s??lgere for mange penge, hvis ledelsen af den digitale tinglysning hurtigt havde skaffet mere hj??lp til den manuelle sagsbehandling, eller i det mindste opfordret husk??bere og s??lgere til at bruge den digitale signatur, hvis de ville undg?? forsinkelser.

Andre offentlige projekter lader til at have de samme problemer. De er nok ret almindelige. I forhold til andre offentlige projekter skal der imidlertid mindre til f??r et offentligt IT-projekt g??r galt, det kan g?? langt hurtigere n??r det g??r galt, og konsekvenserne er mere synlige end for eksempel ved metrobyggeriet, i hospitalsv??snet, ved kommunalreformen eller politireformen.