Min baggrund

Første gang jeg arbejdede med content marketing var i 93-94, da mobiltelefoner først lige var ved at tage fart. Jeg fik ideen til en bog med nogle gode historier og råd til at bruge mobiltelefoner, og fik Nokia til at finansiere den.

Illustration fra bog om mobiltelefoner

Illustration fra bogen om mobiltelefoner jeg skrev i 93-94 (Ideen og tegningen er mine egne.)


Inden havde jeg arbejdet som produktchef i det daværende Storno og både forhandlet med kunder og lavet materiale til markedsføring. Jeg havde lært hvad det vil sige at sælge  - både direkte og indirekte -  og at tænke over om et nyt projekt kunne betale sig. Business casen.

Jeg brugte en persona i et af de projekter som jeg deltog i, længe før begrebet blev opfundet, og uden at vide der var noget specielt ved det jeg gjorde. Det var der måske heller ikke.

Da jeg startede på min Ph.d. havde jeg ikke noget stipendium. I stedet drev jeg min egen virksomhed som teknisk skribent. Der lærte jeg selv at lave direkte salg, og bruge blandt andet mine erfaringer til at skrive den mest solgte danske bog om at starte egen virksomhed.

Da jeg drev eget firma, overhalede jeg andre med større erfaring, da jeg var bedre til at forstå kunderne og sælge mit arbejde.

Praktisk skrivning

Jeg lærte at skrive med kritiske kunder i den anden ende, og undrede mig over at de fleste andre brugsanvisninger var så elendige, når de egentlig var en oplagt chance for at et firma kunne give noget nyttig viden og vise sin bedste side til kunden.

Jeg udviklede mit eget koncept, hvor det skrevne skulle passe til slutbrugerens billede af verden og ikke til virksomhedens, og lærte at det var nødvendigt at finde frem til præcis den viden som slutbrugeren havde brug for.

Forside til bogen Jeg er ingen roseSamtidig læste jeg alt det jeg kunne komme i nærheden af om praktisk skrivning, øvede mig, og gennemførte siden et kursus i kreativ skrivning, der blandt andet gjorde det muligt for mig at skrive en romanbiografi.

Jeg var redaktør på en stor uddannelsespakke, skrev en række populære artikler og kørte siden et kursus i skriftlig formidling med i alt over hundrede studerende, hvis opgaver jeg læste og fortalte hvordan kunne forbedres.  Med positive evalueringer, så de studerende kunne åbenbart lide mine tilbagemeldinger.

På dansk eller kommunikation lærer studerende at analysere, men sjældent at skrive eller være redaktør i praksis. Her har jeg en fordel.

Fra håndværk til videnskab

Min Ph.d. var i de kognitive – altså psykologiske – aspekter af interaktionsdesign. Altså design af grænseflader til software og elektronisk udstyr. Omkring årtusindskiftet begyndte jeg at forske i elektronisk kommunikation og medier, og jeg opdagede at min kognitive viden også kunne bruges til informationsdesign og skriftlig kommunikation – til at skabe bedre overskrifter eller skrive noget som læserne havde svært ved at tage øjnene væk fra.

Konstruktion af en mening

Jeg tror det var i 95, jeg fik min første browser og prøvede Internettet, jeg fik min egen website i 98, deltog som interaktionsdesigner i flere webprojekter og ledede selv flere vellykkede projekter.

Når det gælder viden, er jeg ligesom en nysgerrig abe. På den måde stødte jeg på Sense-Making Metodik, der gør det muligt at finde ud af hvilken viden mennesker selv føler de har brug for, og desuden gør det muligt at forstå hvordan mennesker egentlig finder og bruger viden. Jeg videreudviklede metodikken, prøvede den af i flere projekter, lærte andre at bruge den, og så at de kunne gøre det.

Mere om Sense-Making Metodik

Skrivning som vejviser

For et par år siden fik jeg lyst til at prøve noget andet, og fandt et arbejde hvor jeg skulle undervise nogle af de svageste unge i samfundet. Jeg har set hvor forskellige mange mennesker – og mulige kunder – er fra det akademiske billede af den typiske dansker. Jeg har lært at hjælpe andre med at udforske deres tvivl og modsætninger, når forskellige tanker og følelser er filtret ind i hinanden, og hvordan jeg kan motivere dem til at komme videre.

Jeg har opdaget at tvivlen og modsætningerne er afgørende, når jeg skal skrive noget som skal bruges af andre, når jeg skal coache andre eller arbejde sammen med dem.

von der neuen herbst / winter - kollektion 2012 buttero präsentieren wir die hoch oben tanino sneaker.es kommt zur neuen saison in leder und velours - optionen.NIKE AIR ZOOM VOMERO 12auf diese schuhe sehen sie die handwerkliche qualität und all die schönen details, komm mit.NIKE FLYKNIT RACER HERRENwährend die beiden alle leder - versionen sehen fantastisch aus, aber die wildleder hohem sneaker mit pflanzlichen gegerbtes leder der gap ist unser favorit.NIKE ZOOM WINFLO 4alle drei turnschuhe sind jetzt in aktien tres bien.Adidas Yeezy Boost 350 V2levi & # 8217;Nike Air Zoom Elite 9 s auch weiterhin fr die eröffnung seines jngsten flagship - store in paris ber die berhmten champs - elys es.nachdem arbeitete fr die eröffnung mit pedro winter ed banger records und james murphy, sie haben jetzt gemeinsam mit graffiti - knstler shepard fairey zu produzieren und andre eine limited edition trucker jeans und jacken.Basketball Shoesähnlich wie die jacken, die wir gesehen haben,Adidas NMD bereits im vergangenen jahr fr die & # 8216;Nike Air Jordan kunst auf der straße und # 8217;NIKE LUNAREPIC LOW FLYKNIT 2 ausstellung im moca in los angeles, die klassische jeans und jacken von levi & # 8217; s custom stickereien auf den rcken.zum preis von 190 euro (235 dollar) die akten veröffentlichen am 14.Adidas Yeezy 350 Boos juni, die ausschließlich den neuen levi & # 8217; s paris laden.