Min baggrund

F??rste gang jeg arbejdede med content marketing var i 93-94, da mobiltelefoner f??rst lige var ved at tage fart. Jeg fik ideen til en bog med nogle gode historier og r??d til at bruge mobiltelefoner, og fik Nokia til at finansiere den.

Illustration fra bog om mobiltelefoner

Illustration fra bogen om mobiltelefoner jeg skrev i 93-94 (Ideen og tegningen er mine egne.)


Inden havde jeg arbejdet som produktchef i det dav??rende Storno og b??de forhandlet med kunder og lavet materiale til markedsf??ring. Jeg havde l??rt hvad det vil sige at s??lge  - b??de direkte og indirekte -  og at t??nke over om et nyt projekt kunne betale sig. Business casen.

Jeg brugte en persona i et af de projekter som jeg deltog i, l??nge f??r begrebet blev opfundet, og uden at vide der var noget specielt ved det jeg gjorde. Det var der m??ske heller ikke.

Da jeg startede p?? min Ph.d. havde jeg ikke noget stipendium. I stedet drev jeg min egen virksomhed som teknisk skribent. Der l??rte jeg selv at lave direkte salg, og bruge blandt andet mine erfaringer til at skrive den mest solgte danske bog om at starte egen virksomhed.

Da jeg drev eget firma, overhalede jeg andre med st??rre erfaring, da jeg var bedre til at forst?? kunderne og s??lge mit arbejde.

Praktisk skrivning

Jeg l??rte at skrive med kritiske kunder i den anden ende, og undrede mig over at de fleste andre brugsanvisninger var s?? elendige, n??r de egentlig var en oplagt chance for at et firma kunne give noget nyttig viden og vise sin bedste side til kunden.

Jeg udviklede mit eget koncept, hvor det skrevne skulle passe til slutbrugerens billede af verden og ikke til virksomhedens, og l??rte at det var n??dvendigt at finde frem til pr??cis den viden som slutbrugeren havde brug for.

Forside til bogen Jeg er ingen roseSamtidig l??ste jeg alt det jeg kunne komme i n??rheden af om praktisk skrivning, ??vede mig, og gennemf??rte siden et kursus i kreativ skrivning, der blandt andet gjorde det muligt for mig at skrive en romanbiografi.

Jeg var redakt??r p?? en stor uddannelsespakke, skrev en r??kke popul??re artikler og k??rte siden et kursus i skriftlig formidling med i alt over hundrede studerende, hvis opgaver jeg l??ste og fortalte hvordan kunne forbedres.  Med positive evalueringer, s?? de studerende kunne ??benbart lide mine tilbagemeldinger.

P?? dansk eller kommunikation l??rer studerende at analysere, men sj??ldent at skrive eller v??re redakt??r i praksis. Her har jeg en fordel.

Fra h??ndv??rk til videnskab

Min Ph.d. var i de kognitive ??? alts?? psykologiske ??? aspekter af interaktionsdesign. Alts?? design af gr??nseflader til software og elektronisk udstyr. Omkring ??rtusindskiftet begyndte jeg at forske i elektronisk kommunikation og medier, og jeg opdagede at min kognitive viden ogs?? kunne bruges til informationsdesign og skriftlig kommunikation ??? til at skabe bedre overskrifter eller skrive noget som l??serne havde sv??rt ved at tage ??jnene v??k fra.

Konstruktion af en mening

Jeg tror det var i 95, jeg fik min f??rste browser og pr??vede Internettet, jeg fik min egen website i 98, deltog som interaktionsdesigner i flere webprojekter og ledede selv flere vellykkede projekter.

N??r det g??lder viden, er jeg ligesom en nysgerrig abe. P?? den m??de st??dte jeg p?? Sense-Making Metodik, der g??r det muligt at finde ud af hvilken viden mennesker selv f??ler de har brug for, og desuden g??r det muligt at forst?? hvordan mennesker egentlig finder og bruger viden. Jeg videreudviklede metodikken, pr??vede den af i flere projekter, l??rte andre at bruge den, og s?? at de kunne g??re det.

Mere om Sense-Making Metodik

Skrivning som vejviser

For et par ??r siden fik jeg lyst til at pr??ve noget andet, og fandt et arbejde hvor jeg skulle undervise nogle af de svageste unge i samfundet. Jeg har set hvor forskellige mange mennesker ??? og mulige kunder ??? er fra det akademiske billede af den typiske dansker. Jeg har l??rt at hj??lpe andre med at udforske deres tvivl og mods??tninger, n??r forskellige tanker og f??lelser er filtret ind i hinanden, og hvordan jeg kan motivere dem til at komme videre.

Jeg har opdaget at tvivlen og mods??tningerne er afg??rende, n??r jeg skal skrive noget som skal bruges af andre, n??r jeg skal coache andre eller arbejde sammen med dem.