Kreativ læsning og skrivning

Der er nogle gange en næsten komisk symmertri mellem læsning og skrivning, eller mellem design og brugen af noget information. Designeren prøver at finde en måde at få sin mening igennem, og læseren eller brugeren prøver at finde ud af hvad meningen kan være.

Konstruktion af en mening

Jeg lavede en gang et forsøg som demonstrerede at forståelsen af en tekst var en kreativ proces,  ligesom skrivningen af den. Det samme gælder nok for billeder, videoklip og enhver anden form for viden.


Et billede er statisk. Læseren kan konstruere en forståelse uden at huske detaljerne.

En tekst eller video er lineær, så læseren skal huske en hel del af indholdet, for at kunne konstruere en forståelse der passer med det.

Tropestrand med båd

 

Læseren konstruerer en forståelse ud fra indholdet i teksten, sine egne erfaringer og den aktuelle situation, og jeg opdagede at læserens erfaringer kan veje tungere end det der står i teksten.

Det er et problem at læseren konstruerer sin egen forståelse, når du vil have din egen mening igennem. Til gengæld er det konstruktionen af forståelse som gør at læsning og andre medier kan være spændende og udviklende.

I mit forsøg skulle deltagerne – som havde teknisk viden – læse beskrivelser af nogle IT-systemer. Jeg bad en af dem om at fortælle, hvordan et stort callcenter med halvtreds ansatte i en af beskrivelserne fungerede, men det han fortalte passede slet ikke med teksten. Han beskrev i stedet et lille callcenter med fem ansatte, hvor han havde arbejdet i en periode.

Da jeg stillede ham et spørgsmål, opdagede han pludselig at det han fortalte, ikke passede med teksten. Han havde altså ikke husket forkert – det viste sig at han faktisk havde opfattet og husket teksten rigtigt – men konstrueret en forkert forståelse.

I forsøget var der tale om tekniske tekster, hvor der ikke var så meget tvivl om meningen, for dem der ellers var vant til at læse den slags. Og det var deltagerne.

Det har nogle konsekvenser for designet af indhold til content marketing, og i øvrigt for mange andre former for informationsdesign.

Når vi har at gøre med kunder som har en anden baggrund end vores egen, viden hvor tolkningen kan være meget mere åben og hvor vi ikke kender deres aktuelle situation, når de prøver at konstruere en mening, så kan resultatet være langt fra hvad vi forestiller os.

Når børn og andre med en uspoleret kreativitet laver sjov med slogans, konstruerer de en mening som passer bedre med deres eget billede af verden.

Kunden kan fæstne sig ved noget der er nærliggende for ham eller hende, og ikke ved det vi selv mener er mest væsentligt. Det kan være et eksempel med nogle børn, i stedet for hvad der står om produktet.

I værste fald har kunden så lidt kendskab til fagudtryk eller begreber, at forståelsen kan blive papegøjesnak, tilfældig eller nærmest kaotisk. Det samme kan ske ved abstrakte udtryk og en del korte slogans. Det er let at lave associationer til dem, så det er let at blive enige om at bruge et bestemt udtryk, til gengæld kan læserne konstruere nogle helt uventede meninger.

Mennesker kan konstruere mange forskellige meninger ud fra den samme tekst eller de samme billeder. Alligevel var der ingen deltagere i mit forsøg som overvejede at det var muligt at konstruere en anden mening end deres egen. Måske fordi det ikke er så vigtigt for den enkelte om meningen er rigtig eller forkert. Det er vigtigere at finde frem til en mening som han eller hun kan bruge til at komme videre.

von der neuen herbst / winter - kollektion 2012 buttero präsentieren wir die hoch oben tanino sneaker.es kommt zur neuen saison in leder und velours - optionen.NIKE AIR ZOOM VOMERO 12auf diese schuhe sehen sie die handwerkliche qualität und all die schönen details, komm mit.NIKE FLYKNIT RACER HERRENwährend die beiden alle leder - versionen sehen fantastisch aus, aber die wildleder hohem sneaker mit pflanzlichen gegerbtes leder der gap ist unser favorit.NIKE ZOOM WINFLO 4alle drei turnschuhe sind jetzt in aktien tres bien.Adidas Yeezy Boost 350 V2levi & # 8217;Nike Air Zoom Elite 9 s auch weiterhin fr die eröffnung seines jngsten flagship - store in paris ber die berhmten champs - elys es.nachdem arbeitete fr die eröffnung mit pedro winter ed banger records und james murphy, sie haben jetzt gemeinsam mit graffiti - knstler shepard fairey zu produzieren und andre eine limited edition trucker jeans und jacken.Basketball Shoesähnlich wie die jacken, die wir gesehen haben,Adidas NMD bereits im vergangenen jahr fr die & # 8216;Nike Air Jordan kunst auf der straße und # 8217;NIKE LUNAREPIC LOW FLYKNIT 2 ausstellung im moca in los angeles, die klassische jeans und jacken von levi & # 8217; s custom stickereien auf den rcken.zum preis von 190 euro (235 dollar) die akten veröffentlichen am 14.Adidas Yeezy 350 Boos juni, die ausschließlich den neuen levi & # 8217; s paris laden.