Indsamling og analyse af behov

Der er to grundlæggende principper for content marketing og skrivning generelt. Det ene er at skrive hvad du har lyst til eller tror nogen vil læse, og håbe på at de faktisk gør det.

Det andet er at indsamle viden om kundernes behov, analysere den og bruge den som udgangspunkt for skrivningen. Jeg har oplevet, at det ofte gør skrivningen lettere, da læsernes eller kundernes behov kan inspirere og give et rigere og mere spændende resultat.


Vandet svarer til det problem kunden vil overvinde, og broen til den viden der gør det muligt.

Det er ikke altid kunden kan se hele broen når han eller hun starter, og vi er måske nødt til at bygge flere broer, så kunden kan følge den retning som han eller hun ønsker.

Bro med vand i forgrunden


Sense-Making Metodik

Sådan finder du viden, kunderne føler de har brug for.

De fleste mennesker leder aktivt efter viden, og i dag hvor der er rigeligt af den, er de hurtige til at afvise alt hvad der lige i øjeblikket virker uinteressant eller irrelevant. Det er ikke nok at pushe viden, uanset hvor godt den er pakket ind. Det er nødvendigt at vide hvad de mulige kunder føler de har brug for.

På det punkt ligner content marketing design af software - hvor det er afgørende at finde frem til de funktioner som brugerne er interesserede i, og jeg har opdaget at det er muligt at anvende de samme metoder og processer.

En af dem er Sense-Making Metodik. Den er veldokumenteret og netop lavet til at udforske og forstå hvordan kunder og andre anvender viden i deres tilværelse. Den fokuserer nærmest automatisk på den viden som dine kunder er mest interesseret i. Den er åben så den også kan fange aspekter af kundens oplevelse, som du hverken kender eller tænker på at spørge om, og den kan direkte inspirere til nye kreative løsninger.

Åbenheden og det kreative minder om ustrukturerede interviews, men i modsætning til dem er Sense-Making Metodik struktureret så det er relativt hurtigt at bearbejde resultaterne og muligt at beskrive deres pålidelighed. Endelig er det muligt at lave interviews som minder om en naturlig samtale, så deltagerne er åbne og har lyst til at fortælle.

Desuden bygger Sense-Making metodik på en række antagelser om menneskers brug af viden og løsning af problemer, så den kan bruges som et analyseværktøj, og gøre det lettere at forstå de trin som kunder eller andre passerer igennem.

Der er to kendte typer af Sense-Making. Den der er udviklet af Karl Weick er ind imellem omtalt i bøger om management. Den er imidlertid begrænset til at slutte sig til hvad mennesker kan have tænkt, ud fra de beslutninger de tog.

Når jeg omtaler Sense-Making Metodik, er det den form som specielt er udviklet af Brenda Dervin. Den gør det muligt at afdække menneskers konkrete brug af viden,  hvordan de har brugt viden til at løse konkrete problem og hvad de har følt og oplevet mens de gjorde det.

Brugen af viden kan ske på flere planer. Der er et praktisk plan, hvor personen skal finde oplysninger som gør at han eller hun ved hvordan et problem skal løses. Der er også et følelsesmæssigt plan hvor den enkelte skal samle viden, der kan motivere eller skabe vilje til at gennemføre en bestemt beslutning.

indenfor Sense-Making Metodik afbildes problemet ofte som en kløft personen skal krydse, og løsningen der gør det muligt, som en bro. Det giver en god grafisk oversigt over de forskellige dele af personens tænkning. Billedet og metaforen foroven er en variation af det tema.

Jeg har selv anvendt Sense-Making metodik i flere forskellige projekter og lært andre at bruge den, og jeg kan se at den passer næsten perfekt til content marketing, hvor det er afgørende at designe viden som brugerne føler er brugbar og interessant for dem.

Brenda Dervin: Sense-making Methodology Reader: Selected Writings of Brenda Dervin. Hampton Press 2003

Georg Strom: Use of Sense-Making Methodology in a requirement process. Ninth Danish Human-Computer Interaction Research Symposium. Aarhus December 14, 2009.

Georg Strom: Stories with Emotions and Conflicts Drive Development of Better Interactions in Industrial Software Projects. OZCHI 2007 - Australasian Computer-Human Interaction Conference - 28-30 November 2007 (Nomineret til bedste artikel, men vandt ikke)

von der neuen herbst / winter - kollektion 2012 buttero präsentieren wir die hoch oben tanino sneaker.es kommt zur neuen saison in leder und velours - optionen.NIKE AIR ZOOM VOMERO 12auf diese schuhe sehen sie die handwerkliche qualität und all die schönen details, komm mit.NIKE FLYKNIT RACER HERRENwährend die beiden alle leder - versionen sehen fantastisch aus, aber die wildleder hohem sneaker mit pflanzlichen gegerbtes leder der gap ist unser favorit.NIKE ZOOM WINFLO 4alle drei turnschuhe sind jetzt in aktien tres bien.Adidas Yeezy Boost 350 V2levi & # 8217;Nike Air Zoom Elite 9 s auch weiterhin fr die eröffnung seines jngsten flagship - store in paris ber die berhmten champs - elys es.nachdem arbeitete fr die eröffnung mit pedro winter ed banger records und james murphy, sie haben jetzt gemeinsam mit graffiti - knstler shepard fairey zu produzieren und andre eine limited edition trucker jeans und jacken.Basketball Shoesähnlich wie die jacken, die wir gesehen haben,Adidas NMD bereits im vergangenen jahr fr die & # 8216;Nike Air Jordan kunst auf der straße und # 8217;NIKE LUNAREPIC LOW FLYKNIT 2 ausstellung im moca in los angeles, die klassische jeans und jacken von levi & # 8217; s custom stickereien auf den rcken.zum preis von 190 euro (235 dollar) die akten veröffentlichen am 14.Adidas Yeezy 350 Boos juni, die ausschließlich den neuen levi & # 8217; s paris laden.