Sommerskoler er ikke nok.

Til elever som har problemer med dansk eller matematik. Bragt i Jyllandsposten 4. maj 2013.

VKO vil lave sommerskoler for elever, der er dumpet i dansk eller matematik ved folkeskolens afgangspr??ve. Det er faktisk 18 pct. af en ??rgang. Hensigten er god nok, fordi det i dag er n??rmest umuligt at klare en uddannelse eller et arbejde uden en grundl??ggende viden om matematik og dansk. Det er endda sv??rt at klare sig i det daglige uden at kunne l??se noget p?? internettet eller regne ud, hvilken portion der er billigst i supermarkedet.

Problemet er, at forslaget stort set kun hj??lper dem, hvor problemerne skyldes sygdom eller personlige problemer i 9. klasse. Der skal langt mere til at hj??lpe dem, der har siddet bagerst i det meste af deres skoletid.

Jeg arbejder et sted, hvor vi samler unge op, som ikke har klaret sig i det almindelige skolesystem, og jeg har m??dt en del elever, der ikke har klaret afgangspr??ven i dansk eller matematik. De fleste har oplevet ni ??rs nederlag i folkeskolen og kan ikke indhente det tabte i l??bet af en enkelt sommerferie. Hvis de kunne, var der ingen grund til, at almindelige elever brugte ni ??r p?? at l??re det samme. N??r de svage elever har forladt 9. klasse, er de ofte grundigt demotiverede og overbeviste om, at de ikke kan l??re noget. Derfor nytter det ikke at tilbyde sommerskoler med intensiv undervisning.

De svage elever har brug for nogle gode oplevelser sammen med andre i et milj??, hvor de f??ler, at de kan l??re noget, og bliver motiveret til at g??re det. Det er f??rst derefter, at de kan f?? noget ud af undervisningen.

Der er bare ingen grund til at vente til efter 9. klasse. En mulighed er at tilbyde camps for svage elever i l??bet af skoletiden, s?? de ikke falder s?? meget tilbage og kan komme v??k fra problemerne hjemme.

Vi kan ogs?? sp??rge, hvorfor skolerne ikke kan give de svage elever flere gode oplevelser. Den ene grund er, at skolerne er indrettet til at undervise, ikke til at give oplevelser, som st??tter svage elevers motivation.

Den anden er, at de svage elever har brug for at v??re sammen med nogen, som de kan f??le sig sikre og j??vnbyrdige sammen med. De har brug for at opleve et positivt f??llesskab, som de har sv??rt ved at finde i skolen.